WNT: problemen voorkomen door tijdig actie ondernemen

Remuneratie

Is de verantwoording van de toepassing van de Wet Normering Topinkomens (WNT) weer netjes in de jaarrekening opgenomen? En was dat een soepel proces, of een lastig traject? Jaap Verdegaal, WNT-specialist bij PwC, People and Organisation, schetst een aantal aandachtspunten voor een tijdige WNT-verantwoording in 2016 en 2017.

De verantwoording van de toepassing van de Wet Normering Topinkomens (voluit Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sectoren) wordt regelmatig met veel pijn en moeite als een van de laatste dossiers afgehandeld, ook al wordt er tijdig begonnen. Eén van de verklaringen daarvoor is dat de informatie-aanlevering vaak veel tijd vraagt. De accountant moet bij onvoldoende gespecificeerde informatie doorvragen en loopt regelmatig tegen nieuwe en gecompliceerde situaties aan. De regels van de WNT voor de loonheffingen zorgen daarbij nog eens voor extra complicaties.  

Vervelende discussies voorkomen

Dit wordt geïllustreerd door de discussie over het privégebruik van de auto. Als er meerdere gebruikers (chauffeur) zijn, hoe moet dan de bijtelling worden verdeeld? Als de Belastingdienst over het privégebruik een naheffingsaanslag oplegt, hoe kan die dan het gunstigst – voor de WNT – worden afgehandeld? Een ander terugkerend onderwerp is de belastbaarheid voor de loonheffingen van de posten die zijn geboekt op de grootboekrekening ‘bestuurskosten’, zoals diners en studiedagen. Zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen waarbij de wijze waarop wordt omgegaan met de loonheffingen, consequenties heeft voor de WNT-bezoldiging van u als toezichthouder of uw bestuurder. Het is belangrijk dit soort zaken tijdig te onderkennen om na afsluiting van het boekjaar vervelende discussies over de WNT te voorkomen. Het is dus zeer raadzaam om nog in 2016 een eerste berekening voor de WNT-verantwoording te maken. In dat kader volgt hieronder nog een aantal actuele WNT-aandachtspunten.

Start afbouw overgangsrecht bezoldiging

Vanaf 2017 verandert het overgangsrecht. In dat jaar begint de afbouwperiode voor topfunctionarissen die sinds 2013 onder het overgangsrecht vallen omdat hun bezoldiging hoger was dan de norm voor dat jaar. Tot nu toe mochten die topfunctionarissen hun bezoldiging in stand laten. Vanaf 2017 moet die bezoldiging worden afgebouwd en gaan zij dus minder ontvangen. Gezien de vragen die deze afbouw nu al oproept, bijvoorbeeld als de afbouw samengaat met een jaarlijkse indexatie, is het goed om tijdig een berekening te maken en deze te communiceren met de betrokkenen.

Overgangsrecht ontslaguitkering en bonussen vervalt

Ook het overgangsrecht voor ontslaguitkeringen en bonussen of andere variabele beloningen vervalt in 2017. In tegenstelling tot het overgangsrecht voor de reguliere bezoldiging, kent het overgangsrecht voor ontslaguitkeringen en bonussen geen afbouwperiode. Dit betekent dat 2016 het laatste jaar is dat - mits tijdig overeengekomen - gebruik kan worden gemaakt van een ruimere ‘oude’ ontslagregeling. Wellicht handig om tijdig op in te spelen als roulatie van een bestuurder aanstaande is.

Wet DBA: ongewenste terugbetalingsverplichtingen

Op 1 mei 2016 is de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) afgeschaft en de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA) in werking getreden. Dit houdt in dat niet meer gebruik kan worden gemaakt van de zeer praktische VAR-verklaring, maar dat opdrachtgevers moeten beoordelen of een opdrachtnemer, bijvoorbeeld een interim-bestuurder, voor de loonheffingen in dienstbetrekking staat, met alle gevolgen van dien. Een van die gevolgen heeft betrekking op de WNT. De WNT kent voor interim-topfunctionarissen ruimere bezoldigingsregels dan voor topfunctionarissen in dienstbetrekking. Als straks de Belastingdienst onverhoopt achteraf stelt dat een interimmer toch in dienstbetrekking staat, dan werkt dat door naar de WNT. Immers, de ruimere regels voor de interim-bezoldiging hadden dan niet toegepast mogen worden, wat vervolgens kan leiden tot ongewenste terugbetalingsverplichtingen

Implementatieperiode Wet DBA geldt niet voor WNT

De Wet DBA kent een implementatieperiode tot 1 mei 2017. Tot die tijd hebben opdrachtgevers de tijd om zich aan te passen aan deze wet zonder dat de Belastingdienst gaat naheffen. Desgevraagd heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken aangegeven dat deze implementatieperiode niet geldt voor de WNT. Dit betekent dat WNT-instellingen worden geconfronteerd met de opdracht om de kwalificatie van de arbeidsrelatie met interimmers nog dit kalenderjaar helder te hebben en desnoods de bezoldiging daarop aan te passen. Dat kan een lastige opgave zijn, zeker als de doorlooptijd van de afstemming van een modelovereenkomst met de Belastingdienst de beloofde termijn van zes weken inmiddels ruim overschrijdt. Betekent dit vervolgens dat de accountant deze dienstbetrekkingen moet gaan beoordelen als de Belastingdienst geen uitsluitsel heeft gegeven? ‘Deregulering’ is het allerlaatste woord dat hier op zijn plaats is.

Nieuwe WNT-wetten aangekondigd

Alsof de huidige regels nog niet genoeg problemen opleveren: er zijn alweer diverse nieuwe WNT-wetten aangekondigd. De doelstelling van deze wetten is het bereik van de WNT uit te breiden. Het is daarom belangrijk het WNT-proces in uw organisatie goed te laten verlopen en problemen te voorkomen door tijdig actie te ondernemen.

Klik hier voor meer informatie.