Zen in de boardroom

Boekrecensie

CEO’s nemen doorgaans te weinig afstand van de dagelijkse hectiek en missen de nodige reflectie. Er is bij CEO’s vaak een gebrek om met een ruimere blik te kijken naar waar ze allemaal verantwoordelijk voor zijn, valt te lezen in het boek Zen in de boardroom van Sake Algra. ‘Anders kijken, doet anders denken, waardoor we anders kunnen handelen met daardoor andere uitkomsten.’ Iets om uw CEO als commissaris op te wijzen?

Sake Algra had een lange succesvolle carrière achter de rug toen hij in 2016 besloot tot een detox-jaar. Het leverde hem diverse inzichten op en hij schreef er een boek over. Sake stond jarenlang ‘24/7 aan’. Altijd bereikbaar, ook op vakantie. Calls midden in de nacht met het hoofdkantoor in Canada. Gemiddeld 15 tot max 30 minuten in zijn agenda voor een meeting. In een paar jaar tijd had hij het bedrijf van een krimp teruggebracht naar een lichte groei, maar hij was nog niet weg of de omzet liep alweer terug. ‘Ik was er dus niet in geslaagd om iets structureel te verbeteren.’ Hij vroeg zich af of hij eigenlijk wel effectief was geweest? Had hij voor de organisatie, zichzelf en zijn omgeving wel het goede gedaan? In zijn boek Zen in de boardoom concludeert Algra dat CEO’s vaak een gebrek hebben aan een ruimere kijk waar ze als topmanagers nu eigenlijk allemaal verantwoordelijk voor zijn. Het gaat toch vaak vooral om de korte termijn en bijbehorende KPI’s. Tijdens de coronatijd prikkelde hij een paar collega IT-bedrijven laptops te doneren voor kinderen die thuis ineens lessen moesten volgen maar geen laptop hadden. Te veel grote concerns gaven, om wisselende redenen, helaas niet thuis. ‘Dat stelt me dan wel teleur.’ Juist op zo’n moment kun je als CEO volgens Algra het verschil maken. Als CEO zit je op een plek waar je impact hebt en volgens Algra is de tijd gekomen dat leiders meer moeten doen met de impact die ze hebben. Hij mist bij collega bestuurders soms nog wel de reflectie.

Ander bewustzijn

Het detox-jaar gaf Algra het inzicht dat het anders kan. Hoe? Dat lezen we in zijn boek Zen in de boardroom. Dankzij zen en een ander bewustzijn, kun je afstand nemen en veel beter reflecteren, schrijft Algra. In zijn boek biedt hij een aantal praktische instrumenten en oefeningen om dat te leren. Zen leert je anders kijken, anders denken, waardoor je anders kunt handelen en uiteindelijk levert dat andere uitkomsten op. Je neemt andere beslissingen, doceert Algra. ‘Ik ben ervan overtuigd dat ruimte, rust en reflectie organisaties geld opleveren. Door te denken vanuit het perspectief van een ander, voel je dingen anders en kun je andere dingen doen.’ Het boek gaat over het goed voor jezelf, je eigen lijf en je geest zorgen. Algra vertaalt de oosterse inzichten uit het zen op een pragmatische manier naar de westerse context. ‘Voor mij geldt dat ik door zo’n ontbijt of door meditatie de dag echt heel anders begin dan dat ik om acht uur al een “call” heb. Zo kan ik me de hele dag beter concentreren en ben ik veel meer gefocust op hoe dingen te bereiken.’ Zijn boodschap: door rust en afstand te nemen en te reflecteren, kijk je anders tegen zaken aan.

Onrust en rust

Zen in de boardroom is even afstand nemen van de hectiek en je verplaatsen in een ander of een andere situatie. CEO’s hebben het vaak zo druk, dat meestal elk patroon in de agenda ontbreekt. Daardoor ontstaat gemakkelijk onrust. Zen zorgt voor rust en overzicht. Door de Covid-pandemie, de economische onzekerheid maar ook door bijvoorbeeld de racisme discussie zijn we volgens Algra anders gaan denken. ‘We zijn bezig met een totale reset. Daar past ook anders denken in de boardroom bij.’ Zen helpt je kritisch naar jezelf te kijken. Neem afstand, en kijk wat echt nodig is. Of om met Boeddha te spreken: ‘when the ego dies, the soul awakens.’

https://www.managementboek.nl/boek/9789461263810/zen-in-de-boardroom-sake-algra