Olaf Smits van Waesberghe: ‘The bumpy road van CSR’

Interview

Corporate Social Responsibility (CSR) in de boardroom is in opkomst. De consument vraagt erom. Voor de overheid is het een harde voorwaarde voor zakendoen, en grote bedrijven eisen het van hun ketenpartners. Ondernemen is steeds meer: maatschappelijk verantwoord ondernemen. Reden genoeg om je als toezichthouder voor te laten lichten over het belang en de mogelijkheden van CSR, vindt Olaf Smits van Waesberghe. Het Europese congres over CSR op 25 mei is daarvoor een uitgelezen kans. 'Als iets bijdraagt aan de groei van je bedrijf, is het relevant.'

Voor Olaf Smits van Weasberghe is het helder: bedrijven hebben per definitie een maatschappelijke functie. 'Het bedrijfsleven zorgt voor werk en inkomen van een heleboel Nederlanders. Door dat te doen vervult het al een hele grote maatschappelijke rol. Je geeft als ondernemer betekenis aan de invulling van het leven van mensen door ze mee te laten draaien in het bedrijf en zo plannen, ideeën en dromen te verwezenlijken. Daarnaast vervullen bedrijven zelf ook een rol in het maatschappelijk leven, doordat ze niet alleen economische motieven hebben, maar zich ook inzetten voor het milieu en de medemens. Door een halt toe te roepen aan verspilling en alleen te werken met zuivere grondstoffen werken ze aan een betere leefomgeving en daarnaast maken ze zich hard voor het creëren van een goede werkomgeving voor hun medewerkers en leveranciers.'

Zoektocht

Veel bedrijven zijn op de een of andere manier met CSR bezig, maar de precieze invulling is wel een zoektocht, stelt Smits van Waesberghe. Er gaapt vaak nog een kloof tussen theorie en praktijk. 'Bedrijven hebben meestal een kortetermijnvisie, ze kijken vooral naar wat ze nu kunnen realiseren. Dingen daaromheen worden als bijzaak gezien of als minder belangrijk. Neem diversiteit. Hoewel het belang van diversiteit (de sociale kant van CSR) al jaren is aangetoond, blijft het voor vrouwen toch heel lastig om door te dringen tot de top van organisaties.' Om daar iets aan te veranderen is het belangrijk om te kijken naar mensen en organisaties die al verder zijn op dat pad. 'We hebben in Nederland een paar duidelijke voortrekkers die als lichtend voorbeeld fungeren, de Paul Polmans en de Peter Bakkers. Maar ook iemand als Willem Lageweg van MVO Nederland of Willemijn Verloop, de oprichter van Warchild. Allemaal betrokken mensen die veel aan awareness doen rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen en social entrepreneurship. Dat zijn voorbeelden waar je je door kunt laten inspireren en van wie je de kunst kunt afkijken als het gaat om het inrichten van je bedrijfsprocessen.'

Verrijken

Het is belangrijk dat toezichthouders zich verdiepen in CSR, om dezelfde reden waarom ze zich moeten verdiepen in ICT of innovatie. 'Alles waar het ondernemerschap door wordt verrijkt, zou op de agenda van de RvC moeten staan', stelt Smits van Waesberge. 'Stel jezelf dus de vraag of je bedrijf door CSR wordt verrijkt. Is het antwoord ja, dan  zou je je er als commissaris nadrukkelijk over moeten buigen.' De manier waarop dat gebeurt is afhankelijk van het type onderneming en de fase waar een bedrijf in zit. Er is een kopgroep, een middenmoot en er zijn hekkensluiters. Voor commissarissen uit de kopgroep staat dit punt prominent op de agenda. In de middengroep moeten commissarissen vooral kijken wat er gebeurt in de kopgroep en van daaruit vorm en inhoud geven aan hun eigen CSR-beleid. En de hekkensluiters zitten nog in de fase van bewustwording. Zij hebben vooral behoefte aan antwoord op de vraag of en waarom ze hiermee aan de slag moeten gaan. Voor al die verschillende categorieën valt er op het CSR-congres iets te halen.

Niet automatisch

Smits van Waesberghe: 'CSR staat nog niet automatisch op de agenda van alle RvC’s en bedrijven, dus er is nog een hele slag te maken in awareness. Het congres op 25 mei kan helpen om een stap verder te komen. Hoe kan CSR helpen jouw bedrijfsdoelstelling te realiseren? Dat is de vraag die elke ondernemer zich zou moeten stellen. Om die vraag te beantwoorden is het nuttig om te luisteren naar de verhalen van mensen die hier al ervaring mee hebben. Een strategie formuleren is 1 ding, maar die implementeren is iets heel anders. Juist daarom is het zo inspirerend om verhalen te horen van mensen die er in de praktijk al mee bezig zijn. Zij kunnen vertellen waarom je dit zou moeten agenderen, hoe je het praktisch vorm kunt geven, en wat je daarbij tegenkomt, the bumpy road. Dan blijft CSR geen academisch verhaal, maar gaat het leven.' 

=========

CSR in de Boardroom: van DENKEN naar DOEN! 25 mei 2016

Is CSR iets voor mijn bedrijf? Moet ik er iets mee als toezichthouder? En zo ja, hoe dan? Als u dit soort vragen herkent is CSR in de Boardroom: van DENKEN naar DOEN! iets voor u. In één dag alle belangrijke lessen van CSR op een rij en u gaat naar huis met een complete ‘How To’ aanpak.

Bedrijven zijn onderdeel van de maatschappij en geven die maatschappij mede vorm. Noblesse oblige, vinden velen. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven komt steeds nadrukkelijker op de agenda te staan. Naast aandacht voor de 3 P’s (people, planet & profit) klinkt steeds vaker de roep om een vierde P: purpose. Er is een groeiende druk vanuit de maatschappij om als organisatie een maatschappelijk relevant doel te hebben. CSR is een must aan het worden, al was het alleen maar omdat grote bedrijven en overheden op dit gebied eisen stellen aan hun partners en leveranciers.

Daarom organiseert het NCD op 25 mei samen met diverse partners, waaronder Nationaal Register, de 18e Europese Corporate Governance Conferentie. Het thema: van Corporate Social Responsibility (CSR) naar Corporate Social Entrepeneurship (CSE). De dag biedt directeuren, commissarissen, toezichthouders en experts uit heel Europa de kans om met elkaar in gesprek te gaan over onder future proof beleid. Het programma is proactief, inspirerend, toekomstgericht, spraakmakend en praktisch.  Er is aandacht voor informatie en inspiratie, best cases en next cases en lessons learned.

Het programma biedt klinkende namen. EU Commissaris Frans Timmermans verzorgt de opening, waarna er diverse TEDx-achtige presentaties zijn van o.a. Turid Solvang (Chair EcoDa), Peter Bakker (Chair of WBCSD), Joop Wijn (board member ABN AMRO) en Paul Koster (VEB).Vervolgens komen er 2 ronden van 5 inspiratiesessies, met o.a. Lodewijk de Waal (NCP OECD), Peter Borgdorff (EUmedion), Jan Peter Balkenende (EY), Guido Braam (Circular Economy) en Roos van Erp (Franciscus Ziekenhuis). Tussendoor vertellen succesvolle social entrepreneurs over hun ervaringen. De dag wordt afgerond met de gezamenlijke ontwikkeling van de CSE Manifest.

Meer informatie en opgave, klik hier.