Checklist Reputatiemanagement

Toolkit Toezicht Zorg
Checklist Reputatiemanagement
  • Heeft de organisatie een duidelijke missie/visie, die door medewerkers en leiding wordt  herkend en uitgedragen.
  • Maakt de instelling aan haar klanten en stakeholders duidelijk welke bijdrage/waarde creatie zij levert aan haar maatschappelijke  doelstellingen.
  • Hoe zien mensen het  belang van  onze organisatie ten  opzichte van  andere zorgorganisaties in de ‘peer group’?
  • Zijn onze diensten betrouwbaar en worden ze eerlijk  gecommuniceerd?
  • Hoe groot is het  innovatievermogen van  de organisatie in vergelijking met andere zorgorganisaties en wordt dit innovatievermogen ook expliciet in resultaten gecommuniceerd?
  • Worden binnen de organisatie bovenmatig hoge salarissen/ bonussen betaald voor bestuurders, medewerkers, medisch specialisten?
  • Welk deel van  de budgetten komt direct ten  goede aan de zorgdienstverlening zelf?
  • Hoe worden de juiste specialismen geselecteerd, beoordeeld en geëvalueerd?
  • Worden alle financiële handelingen zorgvuldig en naar behoren afgewikkeld?
  • Voldoen eventuele beleggingen aan onze richtlijnen en zijn ze niet  strijdig met ons doel?
  • Hoe vindt onze fondsenwerving in de ‘derde geldstroom’ plaats en wat  gebeurt er met deze fondsen?
  • Hoe is de privacy gewaarborgd van  onze medewerkers en van  de mensen/organisaties waaraan zorg  geboden wordt?
  • Hoe duurzaam zijn onze activiteiten en spelen hier  potentiële maatschappelijke issues?
  • Hebben wij een goede relatie met onze belanghebbenden?
  • Gedragen wij ons als  een respectabele organisatie?
  • Beschikken wij over een boegbeeld voor de organisatie en welke potentiële risico’s lopen we  hiermee?
  • Hoe staat het  met de liquiditeit en solvabiliteit van  de organisatie?
  • Hoe is onze reputatie?
  • Hoe staan onze belanghebbenden qua kennis/houding/gedrag tegenover onze organisatie?
  • Hoe communiceren we  over onze activiteiten richting de pers en onze in- en externe belanghebbenden?
  • Hoe is de verhouding met de pers? Kan deze worden verbeterd, en zo ja, hoe?
  • Is de communicatiefunctie van de organisatie  kwalitatief goed opgetuigd en wordt er ook geoefend op het optreden van incidenten en de daarbij te onderkennen scenario’s.

Bij het optreden van een incident:

  • Wees bij elke actie/reactie bewust van de escalatieladder, waarbij elke niet goed doordachte actie (of geen reactie)onbedoeld kan leiden tot verdere escalatie.
  • Is voldoende onderzocht wat  de oorzaak is van  het  incident en wat  de consequenties hiervan zijn voor de organisatie (Geen verassingen achteraf)
  • Is onze opstelling over het  opgetreden incident voldoende helder en zijn daarbij diverse scenario’s in de afweging betrokken
  • Is onze externe boodschap duidelijk en eenduidig?
  • Is over onze opstelling intern goed gecommuniceerd?
  • Is goed geïnventariseerd welke belanghebbenden direct en indirect moeten worden geïnformeerd?
  • Hebben we  goed in beeld welke media ingezet moeten worden bij zo’n incident?
  • Is duidelijk wie er (op welk niveau) hierover gaat communiceren?
  • Reageren wij snel genoeg op een dergelijk incident?
  • Wat  zijn de risico’s voor gevolgschade? 

Klik op Downloaden document voor de volledige checklist.

Sector

Er zijn geen kennisbankitems gevonden.

Als u gefilterd heeft op sector én op thema, dan werkt het beter om of alleen op sector of alleen op thema te filteren.